Inspiratie
- — ACTIE als cultuur
- — Climate Change Psychology
- — Climate Literacy 101
- — Convenant Green Stage 2020
- — De Groene Kliniek
- — De Verborgen Impact
- — Discores of climate delay
- — Duurzaamheid in de culturele sector
- — Environmental Sustainability in Contemporary Dance
- — NAPK Uitgelicht: meten is weten
- — Sustainable development goals
- — The Psychology of Climate Change
Materialen
- — Duurzaam transport
- — Lijst duurzame materialen
- — R-ladder: circulariteit materialen
- — Toneelbeeld verhuur/verkoop
- — Wegwerpplastic
Meetinstrumenten
Organisaties
- — Broadway Green Alliance
- — Bureau 8080
- — Creative Garbon Scotland
- — Ecostage
- — Green Events
- — Green Leisure Group
- — Julie’s Bicycle
- — Koploperproject
- — Music Declares Emergency
- — Opera Europa
- — VANG Buitenshuis
Tools
- — Cultuurzaam
- — De groene menukaart
- — Green Toolbox
- — Keuzemodel duurzaam produceren
- — Ki Culture
- — My State of Sustainability
- — Roadmap Canvas voor verduurzaming
- — SiD
- — SiPA
- — Theatre Green Book
Wetgeving en beleid
100% uitstootvrij transport in de cultuursector, is dat al mogelijk? Om maar meteen met de deur in huis te vallen; nee. Het goede nieuws is dat je niet hoeft te wachten met reductie. De transitie begint zich al wel uit te tekenen. Hieronder de stappen:
1. Reduceer het aantal kilometers die gemaakt worden met het vliegtuig of andere voertuigen op fossiele brandstoffen door bijvoorbeeld minder decor, meer gebruik van de aanwezige techniek op de speelplek, meer lokaal werken, etc. Maak zoveel mogelijk gebruik van OV.
2. Stap voor de noodzakelijke vervoersbewegingen over op elektrisch vervoer en laadt op hernieuwbare energie. Een aantal gezelschappen in de podiumkunsten heeft ook al gekozen voor de aanschaf van elektrische voertuigen (bijv. Stichting Plan-d- en Jakop Ahlbom Company).
3. Onderzoek de mogelijkheid om voor de onvermijdelijke grotere transporten gebruik te maken van voertuigen op een transitiebrandstof. Onderzoek bijvoorbeeld de mogelijkheid om het eigen wagenpark, als die bestaat uit dieselvoertuigen, af te tanken op een transitiebrandstof als HVO100 (biodiesel zonder palmolie) of LNG. Grote bedrijven met veel transportbewegingen zie je al over de weg gebruik maken van voertuigen op HvO. Er is inmiddels in Nederland een groot netwerk van tankstations dat deze transitiebrandstoffen aanbied. Het voordeel van HvO is dat wanneer deze niet voor handen is, er met gewone diesel getankt mag worden.
4. Waarom is het een transitiebrandstof? Biobrandstoffen leken de oplossing voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Dieselmotoren werden oorspronkelijk ontworpen om te draaien op pindaolie. Rudolf Diesel, de uitvinder van de dieselmotor, ontwierp de dieselmotor specifiek met als doel om op vrijwel elke brandstof te lopen. Op die manier zou de motor gebruikt kunnen worden om delen van de wereld te mechaniseren die op dat moment nog niet waren geraakt door de industriële revolutie.
5. Een transitiebrandstof is in vele opzichten beter dan benzine, maar helaas is het niet de oplossing voor duurzaam transport. O.a. omdat de meeste biobrandstof helaas nog steeds gemaakt wordt van voedselgewassen. De derde generatie biodiesel van algen (hernieuwbare grondstof) is nog niet op de markt. Zolang 100% uitstootvrij rijden niet mogelijk is voor de noodzakelijke transportbewegingen zijn hernieuwbare brandstoffen een mooie tussenoplossing mits deze van de tweede generatie zijn, dat wil zeggen gemaakt van organisch afval materiaal dat niet van voedselgewassen komt.
Heb je geen eigen busjes of transportwagens? Bij transportbedrijf Pieter Smit Group is het inmiddels wel mogelijk om alle trucks en busjes af te laten tanken met biodiesel of HvO. Deze brandstoffen zijn niet fossiel en leveren wel op verschillende emissiefactoren. HVO (hydrogenated vegetable oil) betekent een reductie van 89% ten opzichte van gewone diesel. HVO diesel geeft ook een reductie op NOx, fijnstof en zwaveldioxide. (bron: Pieter Smit Group)