Joep Grooteman wordt directeur van stichting DIP per 1 april 2022. Hij volgt hiermee Loes Hoogenboom op.
Momenteel is Joep Grooteman werkzaam als projectleider van de Podiumpas (de Cineville-pas van de podiumkunsten) en is hij als hoofd marketing verbonden aan het Nederlands Theater Festival en Theaterfestival Boulevard. Hiervoor begeleidde hij als hoofd marketing van Stadsschouwburg Amsterdam onder andere de transitie naar Internationaal Theater Amsterdam, werkte hij voor theatergezelschappen zoals De Paardenkathedraal Utrecht en Toneelgroep Oostpool en was hij betrokken bij de Collectieve Danspromotie.
De activiteiten van DIP liggen Grooteman na aan het hart: “Collectieve marketing loopt als een rode draad door mijn carrière. Het lijkt mij dan ook een enorm mooie opdracht om -samen met alle betrokkenen- te werken aan een platform dat de sector in staat stelt slimmer en efficiënter te werken. De grote kracht zit hem wat mij betreft in het ontwikkelen van een collectieve taal als het gaat om inrichting van administratieve processen en analyse van publieksdata: DIP creëert de mogelijkheid om op grote schaal te kunnen benchmarken en van daaruit met elkaar te zoeken naar nieuwe en betere manieren om ons (potentiële) publiek te bereiken en bedienen.”
Met de aanstelling van Joep Grooteman luidt DIP een nieuwe fase van de ontwikkeling van het platform in. DIP heeft met de oplevering van de Verkoopmonitor en rechtenstructuur op het nieuwe platform, onlangs het eerste deel van haar livegang afgerond. Voor dit jaar staan de uitbreiding van de Verkoopmonitor, de livegang van de Contractmodule en de volledige uitfasering van de oude applicatie Podiumkunst.info op de planning. Ook ligt er een belangrijke focus op de ontwikkeling van de nieuwe Publieksmonitor in 2022.