
De theatersector is na corona opgeveerd en het publiek weet theaters weer massaal te vinden. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de landelijke Cultuurmonitor, die de Boekmanstichting onlangs presenteerde op een onderzoeksconferentie in Theater Zuidplein. De cultuursector kampt volgens het kenniscentrum echter ook met ‘aanhoudende financiële druk’. Kostenstijgingen, inflatie en dreigende bezuinigingen bij gemeenten blijven knellen.
Sinds 2021 brengt de landelijke Cultuurmonitor van de Boekmanstichting data samen over het culturele leven in Nederland. Het Kenniscentrum voor kunst- en cultuurbeleid brengt zo de belangrijkste ontwikkelingen in kaart.
De nieuwste editie bevat geactualiseerde cijfers over 2023 (en waar mogelijk 2024). Die laten volgens Boekman zien dat de sector ‘weerbaar is en innovatief’. In verschillende domeinen werden na de coronaperiode snel tekenen van herstel zichtbaar. Bij de podiumkunsten zag het kenniscentrum in 2022 en 2023 het aantal voorstellingen en bezoeken daaraan geleidelijk terugkeren naar de situatie van voor de coronacrisis. Bij een aantal genres, waaronder muziektheater, dans en beweging, steeg het aantal voorstellingen zelfs boven de aantallen van 2019 uit. Alleen het aantal theater-, cabaret- en kleinkunstvoorstellingen – en het bezoek daaraan – was in 2023 nog niet gelijk aan pre-coronaniveau.
Hiermee samen hangt een stijging van het aantal werkzame personen in alle dienstverbanden in 2023. Ook hier komt het totale aantal werknemers weer boven het niveau van 2019 uit. Tegelijkertijd kampt de sector volgens Boekman nog met personeelstekorten en hoge werkdruk, onder meer omdat technici uitstroomden naar beter betaalde sectoren. Het aantal zelfstandigen in de sector blijft groot. Deze laatste groep maakt zich tevens zorgen over het verlagen van de zelfstandigenaftrek en de handhaving van de Wet DBA.
Andere zorgen die Boekman inventariseerde in het domein theater, zijn het achterblijven van indexatie voor gemeentelijke subsidies, de wisselingen in welke organisaties meerjarige subsidies ontvangen, de mogelijkheden voor Fair Pay (hogere arbeidskosten) en de precaire positie van talentontwikkelingsprogramma’s. Daarnaast spelen er allerlei vraagstukken omtrent Diversiteit, Inclusie en Gelijkwaardigheid en grensoverschrijdend gedrag.
Bron: Theaterkrant