Nieuws

Educatie is steviger verankerd in het beleid van podiuminstellingen. Er is een toename van de educatieve activiteiten te zien. Dat blijkt uit Betovering en betekenis, trendrapport theater- dans- en muziekeducatie 2019 van LKCA en de Universiteit van Amsterdam dat vandaag is gepresenteerd. Het eerste exemplaar werd overhandigd aan Jakob van Waarden, directeur van de Raad voor Cultuur.

De professionele dans- theater en muziekgezelschappen zien de toekomst zonniger in dan in 2012, toen het trendrapport Theatereducatie in de praktijk werd gepresenteerd. Ze werken vaker samen, delen elkaars producties en weten meer doelgroepen te bereiken. De aandacht voor groepen buiten het onderwijs is opmerkelijk toegenomen. Via allerlei vormen van samenwerking wordt toenadering gezocht tot ouderen in zorginstellingen, statushouders, mensen die gebruikmaken van de voedselbank, ouders met jonge kinderen en opa’s en oma’s. Dit geldt voor iedereen voor wie een bezoek aan het theater minder vanzelfsprekend is.

Opvallend is dat er relatief weinig gebruik wordt gemaakt van regelingen die fondsen ter beschikking stellen om cultuureducatie en cultuurparticipatie te stimuleren. Ook het bereiken van leerlingen in het mbo, vmbo en speciaal onderwijs behoeft nog extra aandacht. De gevolgen van de forse bezuinigingen in de cultuursector zijn nog voelbaar. Veel van de overgebleven instellingen hebben minder mensen in dienst en werken steeds vaker met zzp’ers. Ondanks de hoge werkdruk in zowel het onderwijs als bij de artiesten en educatiemedewerkers van de instellingen, worden er op allerlei plekken in Nederland bijzondere activiteiten en programma’s gerealiseerd.

Lees hier het hele rapport.

Terug naar Nieuws